PiTiVi
Úvod
PiTiVi je Free a Open Source nelineární video editor postavený na základech poskytovaných multimediální knihovnou GStreamer. Cílem tohoto projektu je vytvořit výkonné a flexibilní řešení - video editor - jak pro nováčky tak pro zkušenější uživatele. Cílem je také vytvořit uživatelsky přívětivou a zároveň výkonnou aplikaci, jenž nebude omezovat vaši kreativitu. Tento manuál by měl pomoci porozumět základnímu konceptu aplikace a umožnit vám rychle nastartovat vaši vlastní tvorbu.
GStreamer a kompatabilita
Výkonnost PiTiVi je postavena na základech multimediální knihovny GStreamer. GStreamer je požíván tucty multimediálních aplikací v nejrůznějších desktopových prostředích, operačních systémech a architekturách.
Z toho pro uživatele v zásadě vyplývají tři věci:
- Teoreticky můžete importovat pěkné množství multimediálních souborů jenž jsou podporovány knihovnou GStreamer ( ale, aktuální stav implementace tomu neodpovídá viz. následující text ).
- Při rendrování obsahu vašich projektů a tedy vytváření multimediálních souborů můžete opět použít kterýkoliv podporovaný kontejner či kombinaci kodeků z knihovny GStreamer.
-
Chcete-li maximalizovat schopnosti PiTiVi a minimalizovat případné chyby pak si musíte zajistit poslední verzi knihovny GStreamer . Toto je dáno tím, že vývojáři pracují na projektu PiTiVi a zároveň usilovně spolupracují na odstraňování problémů přímo v knihovně GStreamer ( namísto toho, aby problémy řešili dočasným způsobem v rámci projektu PiTiVi ).
Pár slov o “nekompatabilních” kodecích
Použití některých kodeků jenž využívá knihovna GStreamer, jako je například Fluendo MP3 a MPEG může uživatele mást, přestože totiž poskytují legální způsob jak přehrávat sobory ( v zemích, které respektují softwarové patenty ), nemusí tyto kodeky dokonale odpovídat specifikaci jenž je uvedena v knihovně GStreamer.
Někteří uživatelé hlásili problémy při použití těchto kodeků ( rozumějte: nebyli schopni importovat MP3 soubory, když měli tyto kodeky nainstalovány ).
Důvodem těchto problémů je, že to jsou kodeky jenž jsou zaměřeny na přehrávání multimediálního obsahu, a nejsou zcela kompatabilní se specifikací podle knihovny GStreamer, proto PiTiVi nemůže takové soubory korektně editovat .
Tato situace je nešťastná. Pokud se eventuálně podaří upravit tyto kodeky tak aby byly plně použitelné knihovnou Gstreamer pro přehrávání i pro editaci, pak tyto kodeky budou taky pracovat s PiTiVi.
V zemích, které nepodporují ochranu softwarových patentů, můžete jednoduše použít sadu pluginů pro Gstreamer, jenž možnosti knihovny z tohoto hlediska rozšíří.
Slovo o kodecích podporujících editaci
Některé formáty, jako je MPEG, jsou zaměřeny pouze na přehrávání , a neprovádějí kompresi každého snímku nezávisle. I když cílem PiTiVi je podporovat práci s těmito soubory, určité operace ( jako je rychlé vyhledávání ) nebudou prováděny tak dobře, jako při použití videa, jehož komprese je nezávislá na snímku ( jako je například MJPEG nebo DV ).
Systémové požadavky
Posuzujeme-li požadavky z hlediska hardware, pak je typické, že pro editaci videa je vyžadován poměrně výkonný počítač, v závislosti na tom, jaký druh videa editujete. V uplynulých letech došlo k velmi výraznému nárůstu výkonu počítačů, spolu s ním však také vzrostly nároky na kvalitu videa.
Editování HD (High Definition) videa obvykle vyžaduje ( alespoň v době psaní tohoto textu ) použití nejnovějších modelů hardweru (v závislosti na použitém kodeku), zatím co editace SD (Standard Definition) videa může být prováděna na počítači s poměrně skromnou konfigurací. Je na vás, zajistit si adekvátní vybavení. Obecně váš počítač by měl být schopen minimálně plynule přehrávat vaše mutimediální soubory pomocí aplikace Totem.
Je ale také možné použít nižší kvalitu vaší stopáže během editace a vysokou kvalitu během rendrování finálního výstupního souboru, toto vám do určité míry umožní překonat hardwarové omezení. Tomuto se říká “proxy editace”. Tato možnost nicméně není dosud v PiTiVi implementována
Přehled uživatelského rozhraní
Hlavní okno aplikace
Hlavní okno aplikace, jak lze vytušit, je okno obsahující hlavní komponety uživatelskáho rozhraní PiTiVi , jmenovitě: menu , nástrojovou lištu , časovou osu a různé uživatelsky přizpůsobitelné komponenty ( seznam zdrojů, náhled, seznam efektů, seznam přechodů ).
Menu
Menu aplikace obsashuje všechny možné akce dostupné z nástrojové lišty a mnoho dalších navíc. Menu také obsahuje některá trvale působící nastavení, stejně tak umožňuje vyvolat dialogy pro “Nastavení projektu” a “Nastavení” aplikace PiTiVi.
Menu aplikace nemůže být skryto.
Nástrojová lišta
Nástrojová lišta poskytuje přístup k nejběžněji používaným funkcím PiTiVi. Všechny položky nástrojové lišty mohou být zpřístupněny z menu aplikace. Zobrazení nástrojové lišty může být aktivováno nebo deaktivováno volbou v menu Zobrazení .
Podržíte-li kurzor nad ikonou příslušné funkce v nástrojové liště zobrazí se nápověda k této funkci.
Pravítko
Role pravítka má zásadní význam při práci s časovou osou. Kromě měření času ( v sekundách ), je to primární nástroj k nastavení aktuální pozice přehrávání ( a tedy taky pozice v čase ).
Aktuální pozice přehrávače je indikována červenou vertikální linkou:
Technická poznámka: zvětšíme-li pravítko, pak jsou jednotlivé snímky budoucího videa vizuálně reprezentovány na pravítku jako střídající se světlá a tmavá políčka ve spodní části pravítka; velikost těchto políček odpovídá nastavení snímkové frekvence v dialogu “Nastavení projektu”.
Chcete-li změnit vaši pozici v čase klikněte kdekoliv na pravítku. Také můžete posunou časový ukazatel tím, že na něj kliknete a za současného držení tlačítka myši jej přesunete.
Časová osa
Časová osa představuje základní komponentu uživatelského rozhraní jenž bude používána pro editaci. Je to vizuální, časově proporcionální reprezentace vašeho projektu.
Přehrávací lišta
Na této liště jenž je umístěna pod náhledem jsou umístěna tlačítka pomocí nichž ovládáme:
- Přehrávání časové osy.
- Přehrávání klipu umístěného v seznamu zdrojů .
Tlačítko Play se transformuje na Pause v okamžiku přehrávání, a naopak zpět na tlačítko Play, v okamžiku, kdy je přehrávání pozastaveno.
Náhled
Náhled zobrazuje:
- Vámi tvořené video při přehrávání.
- Video snímek odpovídající aktuální časové pozici.
- Okamžitý náhled při ořezávání počátku a nebo konce klipu
Seznam zdrojů
Seznam zdrojů zobrazuje importované multimediální soubory do vašeho projektu.
Začínáme
Vytváříme projekt
Při prvním spuštění PiTiVi je vytvořen nový prázdný projekt. Chcete-li otevřít existující projekt, použijte Soubor → Otevřít nebo zmáčkněte Ctrl+O. Máte-li již otevřený a tedy aktivní nějaký projekt a přejete-li si otevřít nový projekt , použijte Soubor → Nový nebo zmáčkněte Ctrl+N.
Editace nastavení projektu
Když si vytvoříte nový projekt, měli by jste si zkontrolovat nastavení různých parametrů tohoto projektu, jako je například snímková frekvence, rozlišení obrazu či preferované kodeky. Rozlišení obrazu pak například ovlivní v jakém poměru poměr stran bude videosnímek zobrazen při náhledu. K editaci nastavení projektu použijte menu Projekt → Nastavení projektu.
Ukládání projektu
Chcete-li uložit svou práci – svůj projekt, použijte menu Soubor → Uložit, tlačítko Uložit v hlavní nástrojové listě aplikace nebo zmáčkněte Ctrl+S.
Poznámka: uložením projektu nevytváříme žádný multimediální datový soubor. To jak se vytváří takový multimediální datový soubor je popsáno v odstavci Vykreslování ( Rendering ) .
Při prvním pokusu o uložení projektu se objeví dialogové okno, pomocí kterého jste dotázání, kde má být projekt uložen a jak jej chcete pojmenovat.
Chcete-li uložit projekt do jiného souboru, použijte Soubor → Uložit jako nebo zmáčkněte Ctrl+Shift+S. Tento postup můžete použít budete-li chtít vytvořit nějakou odlišnou verzi vašeho projektu.
Import multimediálních souborů
Do budoucna je plánováno, že import multimediálních souborů půjde realizovat z různých zdrojů. Nicméně v tomto okamžiku je jedinou možností načíst soubor přímo z pevného disku v počítači.
Importování souborů
Použití dialogu pro výběr souborů
Pomocí dialogu pro výběr souborů můžete importovat multimediální soubory do seznamu zdrojů.
Chcete-li importovat soubor použijte menu Projekt → Importovat klipy ... , tlačítko Importovat klipy ... na nástrojové liště nebo zmáčkněte Ctrl+i.
Objeví se následující dialogové okno:
Chcete-li zvolit více souborů najednou zmáčkněte Ctrl nebo Shift . Také můžete importovat všechny soubory z vybraného adresáře ( a ze všech jeho podadresářů ) použijete-li volbu menu Projekt → Importovat složku klipů ... .
Použití metody “táhni a pusť” ( drag and drop )
Koncept “táhni a pusť” je dobře známou metodou jak přenést data mezi aplikacemi.
Tato vlastnost může :
-
být použita k rychlému a snadnému importu hudby nebo video klipů z přehrávače ( jako je Rhythmbox nebo Totem ) přetažením jej nad seznam zdrojů v PiTiVi.
- dovolit použití plnohodnotného správce souborů ( jako je Nautilus, Thunar, Dolphin nebo Konqueror ) na místo dialogu určeného k výběru souborů.
- rozšířit vyhledávací možnosti programu o schopnosti jiných aplikací ( jako je Rhythmbox, Tracker, GNOME Search Tool, atd. ).
Použití seznamu zdrojů
Náhled klipu umístěného v seznamu zdrojů
Chcete-li si prohlédnout klip před tím, než jej umístíte na časovou osu projektu, stačí když na něk dvakrát kliknete ( zatím nefunguje ) nebo na něj kliknete pravým tlačítkem a z lokálního menu zvolíte Přehrát klip.
Rychlé vyhledávání
Chcete-li rychle vyhledat klip v seznamu zdrojů a znáte počáteční písmena jeho názvu, pak stačí když kliknete kdekoliv v prostoru seznamu zdrojů a začnete psát jméno hledaného souboru .
- Tak jak budete psát první soubor jenž bude odpovídat zapsaným znakům bude vybrán.
- Můžete pokračovat psaním dalších znaků a tím upřesnit výběr souboru.
- Když zadaným znakům vyhovuje více souborů tak můžete použít šipku nahoru a dolů k volbě jiného souboru.
Tato metoda umožňuje pouze vyhledávání od začátku názvu souboru.
Zobrazovací módy
Seznam zdrojů může zobrazit vaše klipy ve formě prostého seznamu ( Zobrazení → Show Clips as a List )
nebo jako ikony představující jednotlivé klipy ( Zobrazení → Show Clips as Icons ).
Seznam poskytuje více podrobností o klipu a ikon zase může být zobrazeno více najednou aniž by jste museli hledat zdrojový klip na některé jiné stránce ( zejména na monitorech s velkým rozlišením).
Provádění výběru
Výběr jediné položky
Chcete-li vybrat soubor nebo klip v PiTiVi, klikněte na něj.
Výběr více položek najednou
Výběr více položek najednou vám umožní provádět některé akce najednou s více klipy ( přesun, smazání, seskupení, atd. )
Výběr několika sousedních položek:
- 1.Klikněte na první položku.
-
2.Držte klávesu Shift .
- 3.Klikněte na poslední položku.
Výběr několika položek jenž nesousetí
-
1.Podržte klávesu Ctrl .
- 2.Klikněte na všechny položky jenž chcete vybrat.
Chcete-li zrušit výběr některé z položek pak na ni klikněte za současného držení klávesy Ctrl . Tato technika může být použita společně s postupem jenž je popsán při “výběru několika sousedních položek” viz. výše.
Vkládání média na časovou osu projektu
Ze seznamu zdrojů můžete vložit jeden nebo více klipů jejich vybráním ( za použití klávesy Ctrl nebo Shift ) a
- tím, že je chytíte a upustíte na zvolené místo časové osy.
-
stlačením klávesy Insert ( Ins ) nebo použitím volby menu Projekt → Vložit na konec časové osy . Takovéto klipy pak budou vloženy na konec časové osy.
Použití klipů
Klipy versus soubory
-
Soubory jsou data na vašem hard disku ( videa, hudba, obrázky, atd. ) jenž mohou být zpřístupněna v PiTiVi načtením do seznamu zdrojů a tím zahrnuta do vašeho projektu.
- Klipy jsou vizuální reprezentací vašich souborů na časové ose . Klipy reprezentují určitou časovou periodu na časové ose a mohou být editovány zcela nezávisle na souborech: pokaždé když přetáhnete soubor ze seznamu zdrojů na časovou osu vytvoříte nový klip. Tentýž soubor může být znovu použit k vytvoření libovolného množství různých klipů.
Protože PiTiVi je nedestruktivní editor, editujete pouze klipy, nikoliv soubory. Soubory tedy zůstávájí beze změny
Posun klipů podél časové osy
Klip můžete posouvat v rámci jediné vrstvy nebo jej můžete přesunout do jiné vrstvy.
Označte klip tím , že na něj kliknete a pak jej potáhněte na jiné místo a uvolněte tlačítko myši. Přetažením v horizontálním směru ponecháte klip ve stejné vrstvě , budete-li jej však přemisťovat vertikálně, přesunete klip do jiné vrstvy.
Chcete-li přesunout více klipů najednou použijte klávesy Ctrl nebo Shift k výběru více klipů. Vybrané klipy nemusejí být ve stejné vrstvě. Pak přesuňte klipy stejně jak by jste to udělali s jediným klipem. Vzájemná relativní pozice všech vybraných a přesouvaných klipů zůstane nezměněna.
Posun klipu společně s posunem následujících klipů
Při popotahování klipů podél časové osy můžete využít techniky jenž je popsána v odstavci Ořezávání klipu s posunem následujících klipů k přesunu všech v čase následujících klipů ( tedy klipů jenž začínají za klipem jehož polohu právě editujete) . Tohoto pak můžete využít při vkládání klipu mezi jiné klipy případně k zapnění vzniklé mezery po odstranění některého klipu.
- 1.Klikněte a táhněte klip jenž chcete přesouvat držte při tom tlačítko myši zmáčknuté
-
2.Během přetahování klipu na jiné místo držte stisknutou klavesu Shift
-
3.Chcete-li ukončit přesun klipu pak uvolněte tlačítko myši a následně uvolněte klávesu Shift .
Dojdete-li během přesunu klipu k názoru, že již nechcete přesouvat všechny následující klipy zároveň, pak stačí když uvolníte klávesu Shift ještě před tím než uvolníte tlačítko myši.
Pohyb po časové ose
Rolování
K rolování časové osy můžete použít posuvníky ( jenž se nacházejí v pravé a dolní části panelu s časovou osou ), použijte kolečka myši chcete-li se na časové ose posouvat horizontálně , případně stlačte zároveň klávesu Shift chcete-li se posouvat vertikálně po jednotlivých vrstvách .
Lupa
Aktuální zvětění časově osy ovlivňuje přesnost vaší editace a zároveň vaši schopnost rychle se přesouvat podél časové osy:
- Když časovou osu zvětšíte , video klipy budou zobrazovat více detailů a na audio klipech rozpoznáte detailnějším způsobem časový průběh signálu, toto vám umožní precizní editaci.
- Když zmenšíte časovou osu, budete se moci rychleji pohybovat podél časové osy. Zvětšení či zmenšení časové osy tedy může být použito společně s rolováním k tomu, aby jste se rychle přemístili z jednoho místa časové osy na jiné místo .
Měnit měřítko ve kterém je časová osa zobrazena můžete tak, že držíte zmáčknutou klávesu Ctrl za současného použití kolečka myši, případně použijete-li položky menu Zobrazení → Zvětšit a Zobrazení → Zmenšit , nebo potáhnete-li posuvník lupy jenž je umístěn nalevo od pravítka časové osy.
“Překlikávání” mezi úrovněmi zvětšení
Budete-li chtít rychle jediným kliknutím nastavit jiné zvětšení časové osy klikněte kolečkem myši na ovládací na jiné místo posuvníku lupy.
Přesun čtecí hlavy
Kliknutím kdekoliv na pravítku či na panelu časové osy dojde k přesunu čtecí hlavy ( za předpokladu, že máte již vytvořen nějaký klip na časové ose ).
Kliknete-li na časovou osu:
- pak je-li klip pod kurzorem myši, vyberete zároveň tento klip ( chcete-li podrobnější informace pak viz. popis v odstavci Výběr několika položek ).
- není-li žádný klip pod kurzorem pak bude výběr všech vybraných klipů ( jsou-li nějaké ) zrušen.
Když kliknete na pravítko, tak se změní pouze aktuální pozice hlavy ale nezmění se případný výběr klipů.
Popotahování čtecí hlavy
Popotahování čtecí hlavy vám umožňuje :
- Zhruba vyhledat pozici na časové ose například při hledání chyb ve vašem projektu .
- Opakovaně prohlížet vytvářenou scénu tam i pozpátku .
Chcete-li potahovat čtecí hlavu, klikněte na pravítko a přesouvejte ukazatel myši se stále stlačeným tlačítkem myši.
Přetahovat čtecí hlavu také můžete tak, že budete potahovat černou vertikální linku jenž naznačuje pozici čtecí hlavy podél časové osy.
Porozumění vrstvám
Na konceptu použití časové osy rozdělené do vrstev jsou založeny veškeré pokročilé techniky editace videa: kompozice jednotlivých klipů, mixování klipů, přidávání titulků – to vše je umožněno díky vrstvám.
Představa vrstev je snažší, když si je představíme jako obrázky namalované na skle. Položíme-li několik takových skel s obrázky na sebe, pak každé takové sklo představuje jednu vrstvu. Bude-li horní sklo zcela pomalováno obrázkem pak žádná část z obrázků ležících na spodních sklech nebude vidět.
Jestliže ale na druhé straně bude pomalována pouze část onoho horního skla, pak budete moci vidět co je na sklech jenž leží níže.
Sytost ( to jak kvalitní “nátěr” jste vytvořili )
Každá vrstva ( a každý klip ) má svou vlastní průhlednost. Budeme-li pokračovat s přirovnáním ke sklu, bude-li vrstva barvy dostatečně tenká pak budeme přes ni trochu vidět. Vizuálně, sytost 100% znamená, že nemůžete vidět klipy ve vrstvách ležících pod vrstvou ve které je klip, a sytost 50% znamená, že klip na nižší vrstvě můžete částečně vidět.
Jak se toto přirovnání transformuje z hlediska uživatelského rozhraní
Zatím co v reálném životě naskládáte jednotlivá skla na sebe v trojrozměrném prostoru, váš monitor má pouze dvě dimenze. Proto vrchní vrstva, “ta jenž je zcela nahoře” ( “Z” osa z hlediska reálného světa) je umístěna “nahoře”, na “Y” ose.
Následující diagram ilustruje jednotlivé “kusy skla” (nalevo) a to jak se jeví jako “vrstvy” v uživatelském rozhraní PiTiVi' (napravo).
Klipy umístěné na vyšší vrstvě překryjí klipy na nižší vrstvě, pokud ovšem nemají sytost nižší než 100% ( tak jak je zobrazeno na obrázku výše ).
Přidávání a odstraňování vrstev
Vrstvy jsou vytvářeny a odstraňovány automaticky. V PiTiVi neexistuje žádný “správce vrstev” . ( alespoň doposud není ).
Chcete-li vytvořit vrstvu, jednoduše táhněte klip dolů , dokud se neobjeví nová vrstva.
Není-li žádný klip v existující vrstvě, dojde k automatickému odstranění vrstvy. Tedy, chcete-li odstranit vrstvu, jednoduše přetáhněte všechny klipy jenž jsou v dané vrstvě do jiných vrstev.
A co audio vrstvy?
Na rozdíl od vrstev video klipů, několik zvuků se ( objektivně ) navzájem neblokuje. Proto, máte-li několik audio klipů v několika vrstvách bude jejich zvuk mixován dohromady. Ovládáním hlasitosti těchto audio klipů jednoduše změníte jejich relativní hlasitost.
Editování klipů na časové ose
Ořezávání
Ořezávání je činnost, při které je měněn počáteční nebo koncový bod klipu na časové ose.
Ořezání jednotlivého klipu
Když přiblížíte kurzor myši začátku a nebo konci klipu, změní kurzor svou podobu. V tomto okamžiku můžete kliknout a potáhnout jeden z konců klipu ať už doprava počátek klipu a nebo doleva konec klipu a tímto klip zkrátit.
Klipy jenž jsou seskupeny dohromady, jako například video klip s asociovaným audio klipem, budou při této operaci zkráceny zároveň. Budete-li chtít ořezat pouze audio část klipu nebo pouze video část klipu, musíte nejprve takto seskupený klip rozdělit.
Ořezávání klipu s posunem následujících klipů
Tento způsob editování je variantou k základnímu ořezávání jenž navíc, oproti základnímu způsobu ořezávání klipu, přesouvá všchny “následující” klipy ( tedy klipy jenž začínaji za klipem jenž právě editujete) díky čemuž nevniká mezi klipy mezera .
- Poznámka: posun je aplikován na všechny “následující” klipy, bez ohledu na to, zda jsou ve stejně vrstvě a nebo ne..
Před editací:
Po editaci:
Chcete-li provést ořezání klipu s posunem následujících klipů:
- 1.Umístěte kurzor na konec jednoho ze dvou sousedících klipů a po té co se objeví ořezávací kurzor zmáčkněte tlačítko myši.
-
2.Stlačte a držte klávesu Shift.
- 3.Potáhněte požadovaným způsobem ukazatel.
Tento způsob editace může být také použit chceme-li pouze přesouvat klipy podél časové osy. Podrobné vysvětlení naleznete v odstavci Posun klipu společně s posunem následujících klipů.
Současné ořezávání sousedících klipů
Tento způsob editace klipů je variantou základního způsobu ořezávání jenž však navíc ořezává sousedící klipy tak, aby nevnikla na časové ose mezera.
- Poznámka: ořezání je aplikováno na všechny v dané chvíli sousedící klipy bez ohledu na to, ve které vrstvě jsou.
Před editací:
Po editaci:
Chcete-li provést ořezání sousedících klipů:
- 1.Umístěte kurzor na konec některého ze sousedících klipů tak, aby se zobrazil ořezávací kurzor, zmáčkněte tlačítko myši.
-
2.Zmáčkněte a držte klávesu Ctrl.
- 3.Potáhněte ukazatel do požadované pozice.
Rozdělení klipu
Rozdělením klipu získáme dva sousedící klipy.
V PiTiVi, je rozdělení klipu netypickou operací v tom smyslu, že nemusíte před provedením této operace “aktivovat” nějaký konkrétní nástroj. Rodělení klipů bude provedeno v místě kde se aktuálně nachází čtecí hlava na časové ose. (viz. také Přesun čtecí hlavy). Kombinováním s Lupou, procházením snimků pomocí klávesnice nebo s Popotahováním čtecí hlavy, je dělení snímků nejen rychlé a efektivní, ale také velmi přesné.
Výběr klipu ovlivní rozdělení následujícím způsobem:
- Pouze vybrané klipy pod čtecí hlavou budou rozděleny.
- Není-li žádný klip vybrán budou všechny klipy pod čtecí hlavou rozděleny.
Chcete-li rozdělit jediný klip:
- 1.Klikněte na klip.
- 2.Nastavte pozici čtecí hlavy (je-li to třeba).
-
3.Klikněte na tlačítko “Rozdělit klip v místě kurzoru” jenž je umístěno na nástrojové liště časové osy nebo stlačte klávesu S.
Chcete-li rozdělit všechny klipy ve všech vrstvách:
- 1.Klikněte na prázdnou plochu na časové ose (tímto způsobem zrušíte jakýkoliv výběr u klipů).
- 2.Nastavte pozici čtecí hlavy (je-li změna pozice potřebná).
-
3.Klikněte na tlačítko “Rozdělit klip v místě kurzoru” jenž je umístěno na nástrojové liště časové osy nebo stlačte klávesu S.
Chcete-li rozdělit více vybraných klipů:
- 1.Nastavte pozici čtecí hlavy do místa kde si přejete klipy rozdělit.
-
2.Přidejte do a nebo odstraňte klipy z výběru klinutím myši za současného stlačení klávesy Ctrl . Tyto akce neovlivní pozici čtecí hlavy.
-
3.Klikněte na tlačítko “Rozdělit klip v místě kurzoru” jenž je umístěno na nástrojové liště časové osy nebo stlačte klávesu S.
Interpolační křivky klipů
Určité typy klipů (aktuálně jsou to pouze audio klipy) podporují interpolaci určitých vlastností v čase trvání klipu. Uživatel může přidat jeden nebo více kontrolních bodů na interpolační křivku vlastnosti. PiTiVi pak prokládá interpolační křivku těmito kontrolními body. V současnosti je však podporována pouze lineární interpolace ( úsečky mezi body ).
Obecné použití
Křivky jsou předdefinované vlastnosti klipů a nemohou být proto uživatem odstraněny. Počáteční a koncový kontrolní bod interpolační křivky leží na počátečním a koncovém bodě klipu a také nemůže být odstraněn uživatelem.
- Můžete však přidat nový kontrolní bod pomocí dvojkliku na interpolační křivku v místě kde ještě není žádný kontrolní bod.
- Můžete odstranit kontrolní bod dvojklikem na něj.
- Můžete přesunout kontrolní bod v čase pomocí myši. Kontrolní bod můžete umístit do kteréhokoliv místa klipu, dokonce takto můžete změnit pořadí kontrolních bodů.
- Můžete kliknout a vertikálně táhnout a tím nastavit pozici pro kterýkoliv segment interpolační křivky mezi dvěma kontrolními body.
Audio křivky
U křivky hlasitosti představuje vertikální pozice křivky hlasitost klipu v rozsahu od 0 do 200%.
Video kompozitní křivky
Vertikální pozice křivky představuje alfa kanál klipu (sytost) a hodnota je nastavitelná v rozsahu od 0 do 100%. Více podrobností viz. odstavec “Porozumění vrstvám”.
Přechody
Zeslabování a zesilování obrazu
V PiTiVi existuje možnost provést postupné zeslabení ( případně zesílení ) obrazu vybraného klipu vhodným nastavením průběhu interpolační křivky jenž kontroluje sytost obrazu. Jak již bylo uvedeno tvar interpolační křivky je dán polohou kontrolních bodů interpolační křivky.
Například , chceme-li ztmavit obraz video klipu až na černou barvu:
- 1.Dvojklikem na interpolační křivce ovládající sytost obrazu nejprve vytvoříme počáteční kontrolní bod stmívání .
- 2.Pak klikneme na poslední kontrolní bod a přetáhneme jej dolů
Vykreslování
Vykreslování je proces při kterém je váš projekt exportován do nové, finální podoby – do multimediálního souboru. Vykreslování pouze vytváří nový “vykreslený” video soubor, a neovlivní žádným způsobem samotný projekt; stále totiž můžete projekt editovat a znovu a znovu jej pak vykreslovat, tolikrát, kolikrát budete potřebovat.
-
1.Z menu Projekt použijte volbu Vykreslit projekt.
- 2.V zobrazeném dialogu pak můžete nastavit způsob kódování a další detaily, potřebujete-li použít odlišné nastavení než to jenž je nastaveno v projektu.
-
3.Klikněte na tlačítko Vykreslit .
Problémy a chyby
Chyby při importu
V současné době jsou známy čtyři typy chyb, jenž se vyskytují v okamžiku kdy se snažíte importovat soubor do seznamu zdrojů:
-
Překročení časového limitu: jestliže import souboru trvá déle než 10 sekund, pak bude takový pokus o import souboru ignorován.
-
Poškozený kodek: může se jednat o chybu kodeku jenž využívá knihovna GStreamer's , nebo je chyba v tom, že kodek neodpovídá zcela specifikaci jenž je touto knihovnou požadován viz. Pár slov o “nekompatabilních” kodecích.
-
Nepodporovaný typ souboru: PiTiVi je určen k editaci videa, proto může pouze importovat video a audio soubory případně soubory s obrázky.
-
Chyby: pokud se nejedná o žádnou z výše uvedených chyb, pak se pravděpodobně jedná o chybu v knihovně GStreamer nebo o chybu aplikace PiTiVi.
Odkazy
Zdroj: wiki.ubuntu.cz