Ohlédnutí za herním rokem 2010

26.12.2010 23:04

 

Nesmrtelné spekulace o Steamu

Pokud hrajete hry ve Windows, tak jste určitě už o Steamu slyšeli. Pokud ne, tak malinko nastíním, o co se jedná. Steam je online obchod s hrami, který se stará o jejich prodej, distribuci a pak i o aktualizace. Navíc s některými hrami spolupracuje velmi těsně a je možné v něm udržovat i uložené pozice a tzv. achievementy, což jsou cíle ve hře, kterých může hráč dosáhnout. Na Steamu je možné možné vytvářet i přátelství, chatovat během hry a také se přidávat do různých skupin. Hlavním cílem je hru prodat, dostat k uživateli a vše udělat co možná nejjednodušší. Navíc Steam řeší i DRM, které sice vyžaduje připojení k internetu, ale můžete si hru nainstalovat většinou na libovolný počet počítačů.

V květnu tohoto roku se na Phoronix.com objevila zpráva o tom, že Steam pro Mac OS X obsahuje i části určené pro Linux. Z toho se hned stala senzace a zpráva prolétla linuxovým webem i na sociálních sítích jeho uživatelů. Pár měsíců se nic nedělo a pak jako studená sprcha zapůsobila zpráva, že Steam pro Linux nebude. To je docela škoda hned z několika důvodů.

  • Nebude tak jednoduché dostat hry mezi linuxové uživatele
  • Firmy nebudou mít o důvod víc, proč vyvíjet pro Linux
  • Linux ztratí velmi důležitý argument pro nové uživatele

Hry pro Linux jsou a bylo by co prodávat. Určitě by Steam při svém startu nezůstal prázdný, to potvrdil i Jens Nilsson z firmy Frictional Games, který v rozhovoru řekl, že kdyby Steam pro Linux existoval, určitě by tam hry od Frictional Games byly. Tato firma už Steam využívá pro distribuci na Windows a Mac OS X, takže Linux by se jen přidal do party.

Výše zmíněnou studenou sprchu nám dal Doug Lombardi z firmy Valve a to dost nešťastnou formou rozhovoru pro GamesIndustry.biz, kde se zmínil že “v současné době nepracujeme na linuxové verzi.” Já si ovšem o této větě dovolím trochu pochybovat.

Valve dlouhou dobu mlčelo o Steamu pro Linux a nechalo komunitu aby spekulovala a pokud možno se tato informace co nejvíce rozšířila. Od Valve nepřišlo nic oficiálního celé tři měsíce. Když vezmeme v potaz, že se kód pro Linux v klientovi pro Mac OS X opravdu našel a navíc že Valve hledalo lidi, kteří mají zkušenosti s portováním her pro Windows na Linux ještě předtím, než vůbec o nějakém Steamu pro Mac OS X padlo veřejně slovo, dovolím si tvrdit, že Steam pro Linux mohl být jistější, než nám nakonec Valve podalo. Vaz mu mohlo srazit více faktorů. Mohla to být snaha šetřit v celosvětové krizi, změna názoru vedení, ale já se nejvíce přikláním k tomu, že Steam pro Mac OS X nepodal takové výsledky, které se od něj očekávaly a Valve nechtělo zkoušet, jestli to třeba nedopadne na Linuxu lépe. Co si budeme povídat, jeho vyhlídky jsou proti Mac OS X o dost horší. I tak si ale myslím, že to nakonec dopadne dobře a možná přijde ještě něco zcela nečekaného, tak jako se vytáhla firma Unigine.

A přichází Ubuntu

Než se situace kolem Steamu uklidnila a ocitli jsme se tam, kde jsme byli na začátku, objevil se možná i první “market” pro Linux a to rovnou i s jednou hrou. Řeč je o Ubuntu Software Center, do kterého byla v Ubuntu 10.10 přidána možnost zakoupení aplikací a tím pádem přiblížení komerčního softwaru pro Ubuntu běžnému uživateli a tedy první místo, kde se v Linuxu dají hry jednoduše koupit.

Nějaká forma marketu je dnes k dispozici snad na každém pokročilejším mobilním operačním systému a je vcelku s podivem, že běžné desktopové operační systémy tím v základní instalaci nedisponují a programy je potřeba složitě vyhledávat, stahovat a platit na stránkách jejich výrobců. Od vývojářů Ubuntu je to tedy velmi prozřetelný krok, který tu měl být už dávno a rovnou je tím pokryta přibližně polovina linuxových uživatelů.

V současné době je v Ubuntu Software Center dostupných sedm placených aplikací, z nichž tři jsou hry. Bohužel se výrobci softwaru do tohoto marketu moc nehrnou. Možná jde o špatnou propagaci ze strany Canonicalu a nebo o podmínkách, které musejí být splněny. Uvidíme časem.

Ale není to jen o místě prodeje

Sice je potřeba hry někde prodávat, ale nejdříve je potřeba mít co prodávat a tady měl letos Linux pár světlých chvilek. První velkou peckou byla hra Amnesia: The Dark Descent. Tu má na svědomí firma Fricional Games, o které je zmínka výše. Hra pokračuje ve firemní politice dělat hry co nejděsivější, a tak se hráč dostane do role Daniela, který si nic nepamatuje a navíc se kolem něj plíží temnota. Recenzi Amnesie najdete i u nás, ale ještě lepší je vyzkoušet si demo verzi a když se vám zalíbí, tak si zakoupit plnou verzi. Ta je až do 3. ledna za poloviční cenu, tzn. za 10 USD. Stejná slevová akce platí i pro sérii Penumbra od této firmy.

Amnesia měla velký úspěch, dokonce překonala očekávání jejích tvůrců a ti díky ní získali peníze na další projekt. Bohužel už není jisté, jestli bude opět k dispozici verze pro Linux nebo se vývojáři zaměří spíše na konzole. Vzhledem k tomu, že se vývojářský blog Frictional Games jenom hemží posty o vykreslování terénu, tak se dá předpokládat, že dalším titulem bude něco odehrávajícího se i mimo interiéry strašidelných staveb.

Po Amnesii letos následovaly už „jen“ dobré zprávy. Konkrétně jde o ruskou firmu Unigine. Ta vytvořila herní engine, který šlape bez problému i na Linuxu a zároveň pracuje na hře OilRush. Ta bude také pro Linux a do prodeje by se měla dostat někdy v březnu 2011. Půjde o strategii odehrávající se na moři. Testování je nyní v plném proudu a vývojáři ladí “pouze” uživatelské rozhraní a optimalizují, co jim přijde pod ruku. OilRush bude asi nejočekávanější linuxovou hrou v příštím roce a můžeme jen doufat že ne jedinou.

Unigine se dala ještě do jednoho slibného projektu. Spustila soutěž o jednu licenci na Unigine Engine. Přihlásit se mohly týmy, které měly potenciál hru dokončit a měly slibný nápad. Na konci se pravidla trochu změnila a licence byly uvolněny tři. Mohly za to zajímavé nápady od přihlášených týmů.

Pro linuxového hráče to znamená hodně, protože tu je vcelku velká šance, že všechny tři hry budou dokončeny. Možná to nebude hned příští rok, přeci jen se třeba Amnesia se svým malým rozpočtem dostávala na svět tři roky, ale během dvou let, bychom se mohli alespoň jedné hry z této soutěže dočkat.

Informace o tom co nás čeká jsou kusé, půjde o jednu FPS střílečku, další titul by se měl pohybovat mezi logickou hrou a adventurou a jelikož se chvilku po skončení soutěže podařilo Unigine prodat licenci na jejich engine Digital Arrow Studiu, čeká nás pravděpodobně ještě jeden RPG titul s názvem Dilogus – The Winds of War. Ten měl být původně postavený nad hrou Crysis, ale z toho nakonec sešlo.

Závěr

Nebudeme si nic nalhávat. Pro Linux nevychází každý měsíc několik her, ale zase je tu trend, že o Linuxu firmy vědí, dokonce o něm vědí i uživatelé a když došlo na lámání chleba u Amnesie, ukázalo se, že kupní síla linuxových uživatelů je stejná jako u uživatelů Mac OS X. Obě platformy totiž sdílí 5% podíl z celkových prodejů a to je velmi slušné číslo.

Dokonce se letos ozvala i firma Linux Game Publishing, která má na svědomí port některých populárních her z Windows. Bohužel se ukázala v dost špatném světle, protože po několik týdnů nefunkční server této firmy komplikoval hraní jejích klientů. I tak je dobře vědět, že tato firma ještě žije.

Pokud si chcete o Vánocích něco zahrát, tak si připravte přibližně 20 USD, za které běžnou komerční linuxovou hru koupíte. Tady je seznam těch nejlepších:

 

Zdroj: www.root.cz